يوم ف معملي

 3يوم ف معملي

هو طبعا المره اللي فاتت كان تحليل

ASO AND URINE

والاه اس او طلع نيجتف بس انا قولت اقول لو طلعت بوستف كنت هعمل فيها ايه

انا حطيت 50 ميكرون من السيرم علي 50 ميكرون من الرياجنت بعد ما حركته ف ايدي شويه عشان يبقي هيموجينيس

ودورت دقيقتين علي الورقه لحد ما لقيت تكتلات

ولو مش مقتنعه انها بوستف هحطها مع نقطه من الرايجنت علي شريحه ميكرسكوبب واقارن بينهم هلاقي فرق يبقي في تفاعل

كده تبقي العينه بوستف والمطلوب نعرف هي تيتر كام

هجيب 50 مايكرون من السيرم علي 50 من صالين واعمل ميكس بالببت وانا برفع اخد 50 مايكرون من الخليط ده واركنه ف جنب يعني احطه نقطه علي طرف الورقه السوده

اجيب 50 ميكرون من الرياجنت واحطه علي الخليط بتاعي واشوف التفاعل حصل ولا

بوستف يبقي اكمل نيجتف يبقي اقف ويبقي (التتر اللى قبل دا) التتر بتاعي

طيب لو بوستف هكمل ازاي؟

باقي عندي النقطه اللي شيلاها علي جنب واللي تعتبر واحد لواحد نسبه السيرم لنسبه الصالين

احط عليها كمان 50 ميكرون من الصالين عليها

وبكده يبقي سيريل دوليوشن

” انا مش مقتنعه بالموضوع ده لانه في لعب بس كل الناس شغاله بيه حتي انا”

وبكده بقي عندي عينه مخففه مرتين اخد منها خمسين ميكرون واركنه علي جنب

والعينه اللي فاضله احت عليها ريايجنت 50 ميكرون

وادور واشوف بوستف ولا نيجاتف

انا عارفه ان الحكايه متلغبطه

بس خلينا نكمل وهبسطها ف الاخر

طبعا لو طلعت نيجتف يبقي اخد التتر اللي فات

لو بوستف يبقي هعمل الحركه الممله تاني

وهي اني احط كمان 50 ميكرون من الصالين علي العينه اللي انا راكناها اللي تخفيفها واحد الي اتنين

بكده تخفيفيها هيكون واحد الي تلاته

نفس الكلام اعمل ميكس كويس واخد 50 ميكرون واركنها ف جنب

واشتغل علي الباقي احد خمسين ميكرون تاني من الرايجنت وهكذا وهكذا

نيجتف يبقي التتر السابق بوستف يبقي سيريال ديليوشن

نيجي بقي للتبسيط

انا هاخد خمسين ميكرون سيرم علي خمسين ميكرون صالين واخد منهم خمسين ميكرون اركنه

بقي عندي عينتين واحده اشتغلها والتانيه اركنها

اللي ركنتها دي احط عليها كمان 50 صالين واخلطها واخد منها خمسين اركنها

وهكذا

التتر في ال ASO

بيكون

و200و400 و800 و1600

كانت معكم وخد بالك يادكتور عبدالله من كاااااانت دي عشان حصل لغبطه المره اللي فاتت

كانت معكم

انا وبس

وبرتقاله

أضف تعليقاً

