Category Archives: Dr-Amin Gamal Amin

كل التحاليل الطبية على المواقع النتيه

تحاليل على الشبكة العنكبوتيه

 

اولا المواقع :

 

المنتدى اللى اول ما فتحت عيونى على التحاليل الطبيه كان فيه :

 

 

منتدى التحاليل الطبيه:

 

 

http://clinicalanalysis.healthgoo.com/

 

 

 

الدرر البهية ف التحاليل الطبية :

 

http://dorarlab.allgoo.net/forum?sid=b427b13a8db01f0032f85d0222ccf612

 

 

 

 

عالم الصيادلة للتحاليل الطبية :

 

http://www.pharmacistsworld.com/forum/forumdisplay.php?f=44

 

 

 

 

مختبرات العرب للجوال :

 

http://www.arabslab.com/vb/forumdisplay.php?f=22

 

 

 

منتديات طبيب دوت كوم :

 

http://www.tbeeb.net/ask/forumdisplay.php?f=70

 

 

 

مدونة الباثولوجيا الاكلينيكية :

 

http://prof-labs.blogspot.com/

 

 

 

منتدى التحاليل الطبية فلسطين :

 

http://medicallaboratory.mam9.com/?sid=fb66c7eb0a735c21db33bded4ac9ac03

 

 

 

موقع رائع وبسيط للتحاليل :

 

http://www.123esaaf.com/Laboratory%20Main%20Page.html

 

 

 

 

منتديا الصيادله اليوم :

 

http://sayadla.com/vb/forumdisplay.php?s=520d71f614426f83cd7a67045b347fe0&f=122

 

 

 

منتدى العلميون المتحدون :

 

http://www.drvista.net/sci/sci/index.php

 

 

 

الموسوعة الشاملة للتحاليل الطبية http://www.uqu1.com/vb/showthread.php?s=6a4f1bfe4a37f9f3a468f3d6fedd6++50a&t=6470

 

 

 

موقع يلا طب للتحاليل وخطوات العملى:

 

http://www.yallatb.com/

 

 

 

شوفو دول كمان

 

 

http://www.hematologyatlas.com/

 

 

 

 

http://www.hematologica.pl/Atlas3/An…ternetInfo.htm

 

 

 

 

http://www.accessmedicine.com/resour…?resourceID=99

 

 

 

 

http://image.bloodline.net/category

 

 

 

 

http://www.bekkoame.ne.jp/~take-tomo/HindexENG.html

 

 

 

 

http://cellbio.utmb.edu/microanatomy…lood_cells.htm

 

 

 

 

http://meds.queensu.ca/medicine/dept…ia/handout.htm

 

 

 

 

http://www.healthsystem.virginia.edu…omparisons.cfm/

 

 

 

 

http://www.academic.marist.edu/~jzmz/HematologyI/Intro3.html

 

 

 

 

http://www.vetmed.auburn.edu/distanc…path/morphol1/

 

 

 

 

http://atlashematology.persianblog.ir/

 

 

 

 

http://pathy.med.nagoya-u.ac.jp/atlas/doc/atlas.html

 

 

 

 

========================================================

 

 

رابط خاص بفحص الـ ESR (فكرة شاملة عن الفحص )

 

http://www.aafp.org/afp/991001ap/1443.html

 

 

 

========================================================

 

 

هذا موقع شامل يحتوي على الفحوصات المخبرية والعلاجات والصحه…

 

http://www.webmd.com/a-to-z-guides/Tests/default.htm

 

 

 

========================================================

 

 

موقع خاص بالفيروسات

 

http://virology-online.com/index.html

 

 

 

 

========================================================

 

 

شرح عن Malaria كل انواع plasmodium

 

http://www.atlas-malaria.com/eng/default.php

 

 

 

http://www.smm.org/buzz/museum/malaria/transmission

 

 

 

http://www.rph.wa.gov.au/malaria/diagnosis.html

 

 

 

http://gsbs.utmb.edu/microbook/ch083.htm

 

 

 

 

========================================================

 

 

رابط مهم محاضرات بالصوت والصورة بخصوص علم الطفيليات

 

http://media.med.sc.edu/video_index/…y=parasitology

 

 

 

========================================================

 

 

biochemical tests

 

http://users.stlcc.edu/kkiser/biochem.html

 

 

 

========================================================

 

 

Interpretation of Lab Test Profiles

 

http://web2.airmail.net/uthman/lab_test.html

 

 

==========================================

 

Photomicrographs

 

http://www.buckman.com/eng/micro101/micro101.htm

 

 

==========================================

 

 

رابط يحتوي صور ل Bacterial Morphology

 

http://www.microbiologyatlas.kvl.dk/…dekolonier.asp

 

 

اكتب اسم البكتيريا ثم ابحث عنها

==========================================

 

بكتيريا صور مع شرح مرتبه ترتيبا ابجديا

 

http://wishart.biology.ualberta.ca/BacMap/index.html

 

 

اختر اول حرف من اسم البكتيريا لتطهر لك جميع البكتيريا المحتويه على هذا الحرف اختر ما تريد لتجد شرح مفصل عن تلك البكتيريا

==========================================

 

 

 

علم الاحياء المجهريه وعلم الجراثيم تاريخ البكتيريا ونمو البكتيري

ومسببات المرض + بعض الكتب + بعض المقالات الطبيه + شرح عن المجهر

واستخداماته …. يوجد الكثير من المعلومات

 

http://www.bact.wisc.edu/Microtextbook/index.php

 

 

 

========================================================

 

 

اطلس لكل من

 

Bacteria and Filamentous

 

 

ROTIFEROS / ROTIFERA

 

 

MICROSCOPIC ALGAE

 

 

PROTOZOOS / PROTOZOA

 

على الرابط http://personal.telefonica.terra.es/web/ayma/atlas.htm

 

 

 

=========================================================

 

 

موقع عن دراسة البكتيريا ويحتوي على العديد من الوصلات

 

 

http://www.bacteriamuseum.org/niches…eriology.shtml=======================================================

 

 

 

عن البكتيريا

 

http://users.rcn.com/jkimball.ma.ult…ubacteria.html

 

 

 

http://www.microbes.info/

 

 

 

http://www.epa.gov/nerlcwww/

 

 

 

==========================================

 

موقع عن Bacterial Motility مع فيديو

 

http://www.microbiologybytes.com/video/motility.html

 

 

==========================================

 

 

موقع يعطي نبذه مختصره عن كثير من الفحوصات

 

http://www.thedoctorsdoctor.com/laboratory_testing.htm

 

 

==========================================

 

 

خاص باعتلال الكبد والصفراء

 

http://www.mcl.tulane.edu/classware/…r_gb/index.htm

 

 

 

 

========================================================

 

 

LIVER FUNCTION TESTS

 

http://www.pathguy.com/lectures/lvr-test.htm

 

 

==========================================

 

 

الرابط يحتوي على الفحوصات المخبرية(من حيث نوع العينة والمعدلات الطبيعية واسباب الزيادة)

 

http://www.ecureme.com/emyhealth/labs/info_labs_labs.asp?alpha=A

 

==========================================

 

 

microbiology /parasitology

 

http://pathmicro.med.sc.edu/book/immunol-sta.htm

 

 

 

========================================================

 

 

Bacteriology

 

http://www.dmi.ly/selected%20lectures.htm#Bacteriology

 

==========================================

 

 

موقع wikimedia

 

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Microbiology

 

 

 

ثانيا الفيس بوك :

 

العلميون بحثا عن كيانهم 1 :

 

http://www.facebook.com/groups/UnitedScientists1/?ref=ts

 

 

العلميون بحثا عن كيانهم 2 :

 

http://www.facebook.com/groups/UnitedScientists2/?ref=ts

 

 

وظايف العلميون :

 

http://www.facebook.com/profile.php?id=100002502620484&ref=ts

 

جروب العلميون اون لاين

 

http://www.facebook.com/groups/scionline/

 

 

جروب تحاليل طبية

 

http://www.facebook.com/groups/Medical.analysise/

 

 

جروب شات تحاليل طبية

 

 

http://www.facebook.com/groups/196507333701434/

 

 

نقابة المهن العلميه

 

http://www.facebook.com/pages/نقابة-المهن-العلمية/202155249794763?ref=ts

 

 

” لمن يريد أن يعمل ف أكبر معامل مصر ”

كتب :

 

أمين جمال أمين

فى 7/3/2010

مقال بهذا العنوان وقال فيه :

.

.

لمن يريد أن يعمل ف أكبر معامل مصر

[[كمل الموضوع للآخر وقول رأيك وتعليقك ]]

المكان:

فرع ف  كل حته فيكي يامصربل و ف بلاد عربيه أخري

الزمان:

منذ بداية التسعينيات وحتي ناو

الوصف:

له هيبه كده وشمخه وتدفع دم قلبك وإنت مطمن عباره عن فروع ومركز رئيسي به وحدات مجمعه

هيماتولوجي/ ميكروبيولوجي/ هرمون/ …….. إلخ

طريقة الشغل:

من فروعه لفرعه الرئيسي ياقلبى دونت بي ساد

بس بصراحه دقه

طحن

فحت

ردم

بس برضه محدش معصوم من الخطأ

نظام العمل:

7 ساعات تمتد ل 8 أو 9 أو 10 دائما لأن الشغل كتير قوي جدا

خالص

ع الأخر

إيكستريملي

الموظفين:

أمن:

ع الباب

ريسبشن:

تقابلك وتاخد بياناتك

سكرتاريه:

تسجل النتايج وتبعتها للفروع

أطباء:

آخر رواقه

كيميائيين:

آخر غلب ” كوكو الضعيف ”

عمال:

لزوم النظافه والذي منه

مناديب:

بيوصلو العينات من الفروع للفرع الرئيسي

الدنيا ماشيه إزاي ؟!!

بص ياسيدي

أولا:

بالنسبه للدكاتره

وهما الاطباء طبعا منهم بيشتغل فول تايم يعني 6 ساعات وكل يوم

ومنهم بيشتغل بارت تايم 3 أيام بس

لهم مكانه واحترام وبرستيج وشمخه و هيبه  ….إلخ

وسمعني سلام العياده

بيعملو إيه …!؟

يقعد زي الباشبوش كده ويمضي بس ع النتايج ويدي كومنت ويراجع علي الشخص الذي يدعي كوكو يعني مثلا لو:

واحد بوزيتيف فيروس بي وسي

الباشبوش يكتب إن لابد من عمل بي سي آر …. وكده يعني

بياخد كام ….!؟

القدماء منهم ألوف

الجدد ألف أتنين وحبه وحوافز وبوسه وأحضان وأرباح وعربيه بمفتاح دا تعب قوي ف الكليه ولازم يرتاح وكل أيامه لازم تبقي أفراح

” اللهم لا حسد ”

ثانيا:

كوكو الضعيف !!!؟

كوكو ده هو الكيميائي

إذا أردت أن تري شخصا مظلوم وراضي فانظر الي هذا الشخص

يعني ايه كيميائي … اللي يعرف يقولي…؟

وقبل ماأتكلم شغلي يابني موسيقي تصويريه أغنية الكيمي كيمي كا

وكمان تريقة سمير غانم ف مسرحية المتزوجون علي حنفي خريج كلية العلوم قسم ذره اللي بيشتغل ف المجاري وأهي كلها ذرات

الاساتذه الكيميائين:

لقبهم كده لو حتي معاك ألف دبلومه و 3 ماجستيرات و 2 دكتوراه برضه لقبك أستاذ وتخرص خالص ومتكلمش ومتجادلش

ليس لديهم شمخه ولا هيبه ولا حاجه من دي خالص نو ديفيرنس بيتوين الكيميائي والخدمات.

حاجه كده زي التمرجيه ف مستشفي عاميه بياع فول وطعميه اي حاجه من الحاجات ديه.

مطحونين بيشتغلو 8 او 9 ساعات متواصله وغير مسموح لهم بالتعب وكأنهم الات لأ وإيه الآلات دي متتزيتش حتي ومتملش ومتكلش و… و ….

أو ع رأي المثل :” أشتغل ياكوكو لحد ماتموت .. تطلع البنت لأمها ”

بيعملو إيه …!!!؟

يستلمو العينات ويدورها ويسلكوها ويشتغلوها ويبوسوها ولو وقعت منه ياويله ياسواد ليله يتهزأ ،

ويتابعو رحله التحليل من أ الي ي لحد طلوع النتيجه ساعتها بيدوها للباشبوش يعمل كومنته عليها

دا غير إنهم بينظفو البنشات والأجهزه ويتخلص من العينات يستلم طلبيات  يراجع نتايج ويرد علي التليفونات  … وإييييه

وحاجات تاني كتير المهم 8 أو 9 ساعات رذع وطحن ع الواقف

ولو فكر يتعب قبل لسانه ما يتحرك يكون:” مخصوملك 3 أيام “”

مخصوملك حافز ”

ومتنسوش نوعية كيميائي سحب العينات :

أنا أول مره أشوف كده

ده شغلته يسحب يسحب يسحب لحد ما يتسحب ويموت ….. الفاااااتحه

وكيميائى الزيارات المنزليه :

دا طيار يعنى زى العيال بتوع الديليفرى كده يتشقلب ويجيب عينات من البيوت ولازم ف المعاد بالضبط

والا هفتح دماغك واخبطك باللى ف رجلى خبط

بياخدو كام …!!؟

حوالي 280 ج أساسي190 ج حوافز لو تأخرت عن معادك دقيقه إنسي ال 190 جنيه

وبعد سنه تزيد 10 ف الميه يعني 28 جنيه بس وهكذاأجازاتك يومين بس ف المنص يحددوهم هما

وإنت تسكت خالص ومتكلمش

ويكأنك مش كائن حي وعندك بيت وعاوز تلعب بلاي ستيشن أو تعمل شات أو تشوف ماتشات أو تظبط ويبقالك حوارات واللي فات سات

يعني إيه …!!؟

سامع حد بيقول ناخد خبره

خبرة أيه

إنت بيدخلوك قسم بس تعيش وتموت فيه

مثلأ: ميكرو

/ كيميا

/ مناعه

/ إلخ

حد يقولي طاب مانا ممكن آخد خبره وأمشي ….!!؟

كان غيرك أشطر دول بيمضوك علي عقودات وشرط جزائي ع بياضعلشان قبل ماتفكر تمشي يا إما تدفع 6 شهور مرتب أو يرفعو عليك قضيه وتسمع بقي

محكمه

…. حكمت المحكمه بالإعدام شنقا علي كل كوكو ضعيف يسيب شغله قبل سنه … وهنهيص

وساعاتها هيطالب ستف المحامين بتعويض أربعين ألف جنيه لأنك ربكت العمل لما مشيت وعجبي

الخلاصه :

اللي عنده طموح ف التحاليل يبعد عن هاتيك اللابس بيكوز أوف:

مش هيتعلم حاجه غير حط ده ع ده وشغل الجهاز ده كده وخلاص

إنت ف المرتبه الأخيره

هتقتل فيك أي إبداع …..

إيه الكلام الكبير ده …!

المهم:

يعني أنا أعرف ناس شغاله بقالها سنين متعرفش الرموز بتاعت التحليل معناها إيه …. وعجبي

وبعدين الإداره عايزه إن الكيميائي يبقي كيميائي والدكتور هو الأساس

حد فاهم حاجه

اللي فهم يقولي

طاب أومال الناس بتشتغل هناك ليه!!؟

فيه ناس بتدبس

فيه ناس زهقت فوافقت

فيه ناس الإسم يغر برضه

يعني يصعب عليك أوي لما يبقي حد كوكو معاه دكتوراه وبيشتغل بإيده ولقبه أستاذ ويبقي عيل صغير أو بنت قاعده ع المكتب يدي كومنت وأوامر بس وعشان إيه ؟ يقولك ده طب وده علووم وضحايا علوم وسلملي علي الكيميا والميكرو والنبات دي كلها هرطقه وتراهات ورسائل ف الهوا وتحضير وماجستيرات وايييه  … وعجبي

مش عارف الناس دي هبله ولا إيه ؟

طاب هو بتاع علوم يوم مايقدم خالص هيبقي إيه ؟

حاجه إسمها سنيور تكنولوجيست يعني يبقي كبير الكوكو ف المنطقه لأن الدكتور مش فاضي يكلم كل الغوغاء

لذلك بيدي أورداراته للسنيور

وهو يبلغ باقي الكوكو

بس هو لو واحده ست هتبقي سنيوره

ونغنيلها بقي ” ماشيه السنيوره كده كده أهو … عايزاله صوره كده كده أهو …!

“والله شر الرزيه ماينهك

قصدي

شر الفليه ما ينشط

ولا بيقولوها إزاي ؟

إذن ف النهاية:

اللي عايز إسم المعامل الكبيره دي ياخد دوره بس

ومش هيستفاد حاجه برضه لان الأجهزه مش ف كل مكان لو حد ناوي يسافر بره زي حالاتي تمام أهو أسمك أشتغلت ف كذا …. و هنهيص

لأنك هتطحن وتدي مجهود خرافي ومفيش شكر ولا جميل

وتاخد ملاليم وتاخد ع راسك

وإنت ع طول غلط

ومقصر

ومكسر

وأوعي تتحسر ع سنين عمرك .

وبعد ده كله :

سلملي علي اللي كان بيحلم ب

“سلسلة معامل ” خد تحليلك ”

بس فيه سؤال بيطرح نفسه

ويقسمها

ويجمعها

ويضربها لحد ماتموت

:

طالما هما بيقولو بتوع علوم ميعرفوش حاجه ف التحاليل

بيشغلوهم ليه … ليه …!؟؟؟؟

حد يرد

(*1*) سعر كيميائى التحاليل الطبية (*1*)

  • Price list of Chemists:

     

    سعر الكيميائى ف معمل البرج = 700 جنيه فقط لاغير

    .

    وكانت 450 وزودوها بعد الثوره لما الناس وقفت الشغل والواقعه المعروفه اياها

    ..!!

     

    بيقولو من اول السنه هيزودو المرتبات بس لحد دلوقتى محدش متأكد هناك وبيقولو انها هتبقى ف حدود 970 ج

    .

    سعر الكيميائى ف معمل المختبر = 600 جنيه فقط لا غير

     

    وكانت 350 وزودتها رئيس مجلس الاداره عطفا من عندها …!!!

    .

    سعر الكيميائى ف رويال لاب وكايرو لاب = 450 جنيه فقط لاغير

    .

    سعر الكيميائى ف ساريدار = 500 جنيه فقط لا غير

    .

    سعر الكيميائى ف الفا لاب = 500 جنيه فقط لاغير

    .

     

    ملحوظه هامه (1):

    الكيميائى ده هو خريج كلية العلوم ان شالله حتى يكون معاه الف دبلومة وخمسمية ماجستير و مية دكتوراه = كيميائى

    .

    ملحوظه هامه (2):

    الشغل من 7-10 ساعات وهتنزل ع الاقل جمعتين نابتشيات ف الشهر

    مش هتبقى حاجه ولا تترقى لو قعدت مليون سنه لانك كيميائى !!!

    .

    .

    اللى زاد وغطى بقى :

    عملو سعر كمان للكيميائيين بره مصر كالاتى :

    .

    ف دول الخليج مثلا السعوديه :

    كلنا عارفين انها بتقسم الشغل اخصائى وفنى ومن يطبق عليه شروط الاخصائى من خريج العلوم بيبقى اخصائى ومرتبه بيبقى من 6000 الى 7000 ريال

    .

    فمعمل البرج والمختبر لم يرضيهم كده :

    فتحو بقى فروع ف السعوديه وف السودان وخدو ناس من عندهم وصدروهم ” كيميائيين ” للعمل ف البرج والمختبر ف فروع السعوديه والسودان وخلو مرتباتهم تقريبا نصف مرتبات مايعادلهم هناك ….!!

    .

    يعنى كالتالى :

    ف السعوديه خلو مرتب الكيميائى 2500 ريال مهما تكون مؤهلاته

    ف السودان خلو مرتب الكيميائى 500 دولار فقط لا غير مهما تكون مؤهلاته

    .

    وبدأو يعرفو الناس هناك بقى ان الكيميائيين سعرهم كده وتدوهم ليه اكتر من كده

    وطبعا انتو اكيد فاهمين مين اللى بيكتب كده مش كده ؟؟؟

     

    وبكده سعر الكيميائيين المصريين هيقل هناك لان انت سعرك كده ف بلدك اديك انا اكتر ليه ؟؟

    .

    .

    وف نهايه النقابه بتاعتنا نايمه تقريبا او ميته مش متأكد ومطلوب منى ادافع عن نفسى لوحدى

    .

    وسبحان الله ف نفس الوقت ادعم نقابتى وادفع اشتراك ؟؟؟

     

    .

    انا اسف لا هدفع اشتراك ولا هدافع عن نفسى

    .

    مع تحياتى :

    ولا بلاش اسماء خلينا ناكل عيش احسن .

مطلـوب كيميائى إدارى

بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد على اله وصحبه وسلم

.

بدون مقدمات مطوله ملهاش لازمه بجد دى ازمــه  والله احنا فى  مشكلة المشاكل  واقع محبط وتحطيم وتهميش وتجاهل … ومعارف وشروط جزائيه وحوارات متلاقيش ابدا خد ودايما يتقالك  بس هات تعبنا من كتر الآهات

.

كلامى دا له معنى كبير بس اللى يركز فيه ويدوره ف دماغه ويعمل بيه

ايــــــه ايـــــــــه ايــــــــه !!

الكيميائى الادارى

فى اكبر معامل قارة افريقيا واسيا عندهم وظيفة جديده فى الفروع اسمها كيميائى ادارى

ماهى مهام الكيميائى الادارى :

1. يسجب عينات على اعلى مستوى من كل الاعمار ومن مختلف اماكن الجسم ومتنسوش المسحات

2. يشتغل كل عينات الباراسيتولوجى بكفاءه عاليه واتقان وربنا فنان

3. يتابع جدول الحضور والانصراف للموظفين فى الفرع  مش ادارى ؟؟ وانت وانت ولا انتاش دارى

4. يتابع التخلص من النفايات بطريقه امنه ويقابل اى مسئول  وعن كلامى انا مسئول

5.متنسوش طلبية المعمل من اول الانابيب والكيمياويات لحد البلستر اللى بيتحط على دراع البيشنت بعد السحب  ويداديه ويراعيه ويحضنه ويبتسمله ويحتويه .

6. يطمن المريض على النتيجه ويتكلم معاه ويعرف شكوته ويحدد مصيره ومنتهاه واه من اللى بيحصلنا اه اه

 

من الاخر مدير فرع مع ايقاف التنفيذ

 

نوضح الحوار اكتر بالاسئله :

السؤال الاول :  ليه ميبقاش الكيميائى دا مسماه مدير فرع بدل كيميائى ادارى ؟؟؟؟

الاجابه لانه كيميائى مش طبيب

السؤال التانى :  ليه ميبقاش الكيميائى دا مسماه مدير فرع بدل كيميائى ادارى ؟؟؟؟

الاجابه لان بدل مدير فرع 900 جنيه تقريبا فوق المرتب اما بدل الكيميائى الادارى 100 جنيه بس فوق المرتب

السؤال التالت :  ليه ميبقاش الكيميائى دا مسماه مدير فرع بدل كيميائى ادارى ؟؟؟؟

الاجابه لانه لو بقا مدير فرع ممكن يتطاول ويحط بادج مكتوب عليه دكتور / فلان الفلانى  مدير الفرع

السؤال الرابع :  ليه ميبقاش الكيميائى دا مسماه مدير فرع بدل كيميائى ادارى ؟؟؟؟

الاجابه لان فيه مديرين افرع استقبال يعنى ممكن يكون خريج خدمة اجتماعيه او حقوق او تجاره وهو مدير الفرع

السؤال الخامس : ليه ميبقاش الكيميائى دا مسماه مدير فرع بدل كيميائى ادارى ؟؟؟؟

الاجابه خليك فى حالك وكل عيش بدل ماتترفد بدرى بدرى .. كل عيش  كل بقولك  كل لحد مايجيلك تلبك معوى يقلب بغرغرينه وتموت  وترتاح  .. الفاتحــــــــــه

.

ماهو يا جماعه الناس دى عندها حق .. عارفين ليه ؟؟؟

انا اقلكو بس اعيرونى الاذهان وبسرعه لحسن وربنا بنتهان

يعنى انا مدير معمل  اوك ؟؟ عندى معمل ؟؟

انا حاسس انى بقيت ممل ؟؟ ومكرراتى ؟؟ يعنى ايه انا مدير معمل وعندى معمل ؟؟

.

المهم انا عندى معمل وانا راجل دلوقتى يهمنى الفلوس اجيب حد خريج كلية الطب واديله الفين جنيه مرتب وبدل مدير فرع  ب 900 جنيه ويشتغل 6 ساعات بس  ويقرفنى بحقوقه وكدا ؟؟

يعنى هيكلفنى 2900 جنيه فى الشهر ووجع دماغ

ولا اجيب كيميائى  واديله 900 جنيه مرتب وبدل اداره 100 جنيه ويشتغل 8 ساعات  ويسكت ساكت ويفرح كمان

يعنى هيكلفنى الف جنيه بس فى الشهر  وارسم على وجهه بسمه ؟؟

.

شوفتو اقتنعتو ازاى ؟؟؟

وبعدين ماهو كدا كدا كيميائى هيعيش ويموت كيميائى … يبقا نضحك عليه … بمية جنيه … اهو هيفرح بيهم ويزقطط ويقول هيه … ومش بعيد يغنى انا بيه انا بيه انا بيه !!!

مش كدا ولا ايـــــــه  ؟؟؟

.

سامع حد بيقولى تيب هما بيختارو الكيميائى الادارى دا على اى اساس يعنى ايه المعايير للاختيار ؟؟

.

معايير الاختيار ان لا معايير  لا علميه ولا فول وطعميه ان شاء الله حتى يكون معاك من الدبلومات ربعميه وسلملى على بيو وميكرو المنوفيه .

.

اهم حاجه يكون قديم  ومش فهيييم  بس بلاش مبدأ التعميم .. عشان ابقا ف السليم .

.

حد عنده سؤال ؟؟ حد عاجبه الحال ؟؟

طاب حد دفع اشتراك النقابه ؟؟؟

طاب حد قرى قانون المزاوله ولا احنا ف غابه  لاتحترم القوانين  طاب بلاش دى ؟؟

حد يقولى ايه الفرق بين الكيميائيين والفنيين ؟؟؟

.

الموضوع كبير كبير ومحتاج وقت وانا اتخنقت يالا سلام عليكم

.

مع تحياتى الهوارى كيميائى بس  الحمد لله مش ادارى

دورة معامل مستشفى جامعة عين شمس

دورة مستشفيات عين شمس الجامعي في الدمرداش

 

ملحوظه هامه :

الموضوع زى مانزلته فى اول 2010 من غير اى تعديل –  منتدى العلميون المتحدون – أمين الهوارى

*الحجز :

في المعمل الرئيسي عند مدام مديحة

*التيليفون :

24824073

*المطلوب :

صورة المؤهل ومبلغ 100 جنيه بس

*مدة الدورة :

شهر كل يوم من 9 ص الي 2 ظ” طبعا مش كفاية بس أهو الطشاش ولا العمي ”

*طريقة الوصول:

مترو من رمسيس إتجاه المرج وإنزل الدمرداش وأسأل على المعامل المركزيه وبعدها اسأل على سكرتارية المعامل  الدور التالت وهتوصل

*طريقة التدريب:

هتدخل كل المعامل‎ ‎‏ كالآتي :

1: معمل سحب العينات:

هتاخد 10 أيام تتفرج ولما تندمج معاهم ويحبوك هيخلوك تسحب هتلاقي هناك :

مدام شربات الراس الكبيرة و محمد وجرجس وحازم وعماد ونائب كلينيكال باثولوجي

“وال 20 يوم تقسمها ع باقي المعامل”

2: معمل الهيماتولوجي:

واسع شبه معامل الكلية

اللي عرفتهم عماد و د/ محمد هتشوف كل حاجه

 3: معمل الكيمياء:

أجهزه ومنظم

د/ رامي وآخرين

4: معمل البكتريا:

كبير وزحمة وهتوه فيه أكتر معمل فيه شغل

أ/ حنا وآخرين

5: معمل المناعة:

هادي وهاوي

مدام / سوسن كيميائية أصيله وآخرين

 6: معمل السيرولوجي:

حلو ومحندق

أ/ ع الرحمن مدام / صافي وغيرهم

7: معمل الباراسيتولوجي:

ضيق

أ/ سعاد وآخرين فيه معامل تاني زي الهرمونات والأنسجة وال بي سي أر وغيرها دي كعبها عالي شوية ومش تبع الدورة

* الشهادة:

هتاخد شهادة مختومه وممضيه عشان تعرف إنهم مش حارمينك من حاجه”

حد يقولي هستفيد ؟!

أقولك :���

ماأقدرش أقولك آه ومقدرش أقولك لأ

“لأني لو قلت آه :

هتقولي طاب ماأنت مبتشتغلش حاجه بإيدك ولو قلت لأ :

هتقولي أنت بتشوف الأجهزه وتاخد شهادة وتعرف الدنيا ماشيه إزاي وبرضه خبره

ولكم حرية الأختيار

ومستعد لأي إستفسار

ف الليل قبل النهار

معايا مش هتحتار

هديلك حلول وأفكار

هحذرك قبل ماتاخد قرار

وتيجي بعده كده تنهار

دي تجارب زمن غدار

وسباحه في بحر الأقدار

مع الخفه والبسمة والأزهار

وسمعني طبلة ومزمار

“مفيش حاجه حصري كله علي منتدانا الأصلي”

 

%d مدونون معجبون بهذه: